KENYATAAN MANAKAH YANG BENAR BAGI ANDA DI HARI INI ?

'Like' dan bagi komen..

Khamis, 1 Julai 2010

Pengutip Debu Perjuangan...




Bila aku memaki Pemuda Umco... seperti aku memaki diriku sendiri...bagaimana kenangan yang buruk itu akan hilang sedang aku mendewasa dalam lingkungan mereka.Sebelum mereka akulah yang 'berada' di situ.

Ayahndaku dulu seorang Ketua Cawangan. Akulah yang bekerja saban tahun mengutip yuran bila tiba hari hampir mesyuarat agung. Hanya seringgit bagi seorang ahli. Aku pergi ke setiap rumah orang kampungku. Mereka menjadi malu. Ingin membayar yuran tetapi sayangnya mereka pada syiling yang seringgit itu. Ada suami yang menjerit pada isterinya.. 'Yuran tahun lepas kawan dah bayarkan awak, yuran tahun ni awak bayar la...'

Ada yang banyak komplen... yuran tak bayar juga. Akhirnya dapat hanya beberapa belas ringgit saja. Ayah akan jelaskan semuanya pada bahagian. Rupanya ayah hanya ingin menunjukkan pada aku betapa besarnya nilai satu ringgit bagi orang kampung. Ayah suka beri duit pada orang kampung.. sehingga aku terikut ikut dengan perangainya hingga kini.

Ayah telah pergi mengadap Ilahi beberapa bulan yang lalu. Pergi dalam keadaan dia bukan lagi ahli Umco. Dia pergi dengan namanya telah tercatat sebagai seorang anggota Keadilan. Sejak DSAI dipecat dia tidak mahu aktif lagi berpolitik. Akukah galang gantinya?

Cakap ayah sangat 'keras' ketika mengetuai cawangan. Orang kampung takut tapi sayang padanya. Takut kerana dia Ketua cawangan tetapi sayang kerana sifat murah hatinya.

Kini keluargaku di kampung ini dikenali sebagai keluarga Keadilan. Aku tahu mereka masih sayang pada keluarga kami. Bila aku menghulurkan RM 5 atau rm 10 pada makcik-makcik bekas ahli cawangan ayah. Mereka akan memelukku dengan erat.. Betapa aku amat terharu sekali... Aku tidak memberi mereka wang lantaran aku orang Keadilan, bahkan kerana ayah jua...

Mereka semua masih ahli Umco. Berkarat biru. Tiada apa yang aku inginkan dari mereka. Tua dan tidak cerdik pula. Anak-anak mereka jarang sekali yang bijak belajar. Seolah-olah hanya ada pekerjaan pemandu lori saja di kampung ini.

Pengetahuan agama? Tidak ada Ustaz di kampung kami. Yang banyak hanyalah Mat Rempit, Bohjan dan bohsia. Ya Allah.... Ya Allah... Ya Allah...

Suatu ketika aku bersembang dengan 5-6 orang kawan sekampung di bulan puasa.. lebih tua dan ada yg lebih muda sedikit.. (untuk suatu tempoh malu-malu..) seorang mengeluarkan rokok... kemudian seorang lagi.. aku buat selamba je... kemudian seorang tersenyum dan menghisap rokok juga...

Akhirnya tiada seorang pun yang berpuasa kecuali aku. Bukan itu saja.. aku tahu, ibu bapa mereka pun tidak berpuasa. Ya Allah... Ya Allah... Ya Allah... mereka miskin ilmu dan akhlak.. tapi aku sayang mereka! Mereka kawan aku dan ibubapa mereka 'saudara' ibubapaku.

Bebarapa hari lepas aku bertemu ketua pemuda cawangan. Kebetulan bertemu di gerai dan kami makan sama-sama. Dia bertanya kepadaku bagaimana nak tubuhkan persatuan belia, bagaimana nak dapatkan peruntukan belia.. siapa yang harus mereka temui..?

Aku beritahu semuanya.. aku ajar cara dan kaedahnya. Aku seboleh-bolehnya tidak bicara tentang politik... cuma aku tahu mereka takkan dapat apa-apa!

Wahai kawan-kawanku Pemuda Umco kampungku... kalaulah fikiranmu bijak sedikit.. bukankah hidup ini lebih mudah? Bergantunglah kepada Allah.. politik yang kamu sertai tidak akan membantu kamu apa-apa! Ia hanya memudaratkan bangsa dan keturunanmu! Dari datuk, bapak dan kini kamu.. esok kemudaratan itu akan melarat kepada anak, cucu dan cicit kalian! Mereka PENIPU !!!!!!!!

Aduhai.. alangkah bagusnya jika kamu dapat bijak sedikit...
Ya Allah.. Ya Allah...

Saturday, June 26, 2010 at 11:07pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan