KENYATAAN MANAKAH YANG BENAR BAGI ANDA DI HARI INI ?

'Like' dan bagi komen..

Rabu, 25 Januari 2012

Bagaimana 'MENGAJAR' Bahasa Inggeris..?


Bagaimana 'MENGAJAR' Bahasa Inggeris..?

Seorang guru bernama bertanya : Bagaimana hendak atasi masalah pelajar-pelajar yg lemah dalam Bahasa Inggeris sedangkan kalau digilap kemahirannya mrk pasti berjaya?Ada tak teknik dan cara yg dpt memberi satu peningkatan dlm BI..

Jawapan saya begini:

Kita kembali kepada asas bahasa.

Contoh: Pengalaman menunjukkan guru dari bangsa Arab lebih baik mengajar bahasa arab dari ustaz melayu yang balik dari Mesir. Diberi keadaan begini:

Seorang guru bangsa Arab masuk kelas bertanya: Kaifa haluka? (apa khabar kamu?) Ana bi khair ya ustaz( Saya baik cikgu). Ditanya kepada murid yang lain pula berulang-ulang. Murid itu masing-masing menjawab.

Guru Arab itu bertanya? Ma hadza? ( Apa ini?) Hadza kitabun ( ini kitab cikgu )
ditanya kepada murid lain pula berulang-ulang. Murid itu masing-masing menjawab berulang-ulang.

Guru Arab ini bertanya soalan mudah dan yang sama atau hampir sama setiap hari pada awal waktu kepada murid-muridnya.

Guru Melayu pula akan mengajar muridnya menghafal berbagai-bagai perkataan arab tanpa ada praktikal. Kalau ada praktikal pun adalah di tulis di dalam buku. (orientasi peperiksaan..?)

Maka begitulah juga dengan pembelajaran Bahasa Inggeris. Justeru tiadalah keberanian bagi pelajar Melayu sejak sekolah rendah untuk melontarkan perkataan arab /inggeris itu apatah lagi membina ayat yang 'boleh' di dengar oleh telinga. Berlarutanlah hal itu sehingga sebelas tahun lamanya!

Saya ulangi:Berlarutanlah hal itu sehingga sebelas tahun lamanya!

Itu saja masalahnya.., sejak darjah satu tidak ada praktikal hanya teori bahasa.

Di atas itu hanya sebagai contoh. Bukan disebabkan seorang itu berbangsa Arab atau Melayu. Berbangsa Inggeris atau Cina. Tapi kaedah pengajaran yang sedia ada ini telah silap.

Mengajar bahasa adalah seperti mengajar bayi bercakap, walau setua manapun seseorang itu. Ia masih dianggap sebagai 'bayi' bagi bahasa asing. Tiada siapa pun yang mengajar 'bayi' membaca dan menulis.Tetapi inilah yang berlaku di sekolah-sekolah kebangsaan sejak sekian lama. Mengajar bayi membaca dan menulis ! Ia sungguh kelakar.

Sebut dan soal benda yang sama berulang-ulang.. dan minta murid-murid itu menyebut dan menjawabnya berulang-ulang. Itu asas bahasa... dan selepas satu tahun bayi pun pandai bercakap!

Dalam masa 6 bulan sahaja, satu kelas pelajar darjah satu itu boleh berbahasa Inggeris. Mengapa guru-guru bahasa Inggeris dan Arab berbangsa Melayu tidak tahu perkara ini? Bagaimana pihak kementerian 'mengajar' mereka cara 'mengajar' bahasa?

Mereka lebih senang menyalahkan modul pembelajaran Bahasa inggeris dari Kementerian Pelajaran yang memang tidak berguna itu... Itu saja yang mereka tahu! Aduhai guru Melayu. Aduhai menteriku...

Akhirnya pelajaran sains dan matematik anak kecil Melayu menjadi mangsa! Bahasa Inggeris bukan bahasa matematik dan sains. Matematik ada bahasanya sendiri. Dinamakan bahasa matematik. Ia adalah bacaan pelbagai bunyi dari SIMBOL yang sama. Simbol yang sama tergunapakai di seluruh dunia. Ia bahasa kefahaman dari simbol-simbol. Bukan bahasa percakapan. Orang bisu yang tak tahu bahasa Melayu atau inggeris pun boleh menyelesaikan masalah math jika ia memahami simbol-simbol matematik. Yang penting ia tahu bahasa isyarat yg digunakan oleh masyarakat bisu.

Ingat, untuk satu tahun pertama, ajar bayi bercakap, tak perlu ajar bayi membaca. Adoyai..

Sekian..

Kiyai Reformis Bersama Pelajar Sekolah Kebangsaan'


Tiada ulasan:

Catat Ulasan