KENYATAAN MANAKAH YANG BENAR BAGI ANDA DI HARI INI ?

'Like' dan bagi komen..

Rabu, 25 Mei 2011

Biar Mati Anak Jangan Mati Adat


Kata Dr Mahathir: 'Biar mati anak jangan mati adat' sudah tak boleh dipakai. Kalau anak dibiar mati, siapalah lagi yang hendak menyambung adat??

Maka bagi sebahagian kita.. betul juga kata Dr Mahathir itu... ( itu pun kalau adat mengarut warisan datuk nenek kita yang penyembah api dan pokok kayu.

Tetapi itu bukan hakikat pepatah di atas. ' Biar mati anak, jangan mati adat bukan bermaksud begitu.

Orang-orang tua Melayu tidak belajar agama tinggi.. arwah nenek saya sebelah emak namanya Esah (Aishah) tidak pandai mengaji.. tidak lama sebelum dia meninggal, dia minta saya ajarkan dia Ayatul Kursi.. kerana apa yg didengarnya bahawa hikmat Ayat Kursi itu amat besar sekali. Saya masih ingat nenek saya paling susah hendak menghafal kalimat 'walaa ya uduhu hif dzuhuma..' sehinggalah dia meninggal dunia..Dia tidak dapat menghafalnya dgn baik.

Ketika dia terbaring sakit selama 3 hari sebelum kematiannya..(tumbang bila tiba-tiba degupannya jantungnya menjadi tidak elok ) tangannya sentiasa tergenggam dgn telunjuk yg diluruskan spt dalam solat. Saya tahu ia ingin menggenggam 'keesaan' Allah swt agar jgn luput dari hatinya.. begitulah dia mengakhiri hayatnya di hadapan mata saya.

Apa yang saya ingin ceritakan ialah pendirian orang2 tua Melayu tentang adat yang berpaksikan agama. Walaupun nenek saya tidak mengaji tinggi, saya dapat lihat apabila suatu hari, kakak saya yg berambut panjang hingga ke pinggang telah memotong rambutnya menjadi pendek separas bahu. Rambut yg dibela panjang sejak kecil hinggalah remaja dipotong mungkin kerana malas hendak mengurusnya. Tetapi tindakan nenek saya yang terperanjat melihat rambut pendek kakak saya itu, menjadikan saya kaget sekali.

Nenek saya menjerit serata rumah sambil menjerit, ' Alahai orang gila sudah balik ! orang gila sudah balik! Kakak kau sudah menjadi perempuan gila berambut pendek ! '

Itulah yang diulang2nya berkali-kali sehingga saya sedar bahawa hal itu amat besar sekali baginya. Mereka tidak bicara tentang hukum-hakam. Mereka tidak pandai mengaji Quran jauh sekali dari mentela'ah kitab2 fekah. Mereka bicara tentang adat. Adat yg berpaksikan agama...

Itu cerita nenek saya sebelah emak. Ini satu lagi cerita nenek saya tetapi sebelah ayah. Namanya Puteh. Puteh binti Hassan. Suatu hari adik saya yang perempuan sedang memcuci pinggan-mangkuk. Adik saya masih remaja 12-13 tahun umurnya ketika itu. Apabila sedang membasuh pinggan, adik saya melipat (menyingsing) lengan bajunya hingga hampir ke siku. Dibimbangi akan basah lengan bajunya.

Seketika hal itu dilihat oleh nenek Puteh saya, terus dimarahinya akan adik saya itu. 'Kenapa kau sinsing lengan baju kamu itu?? !'

Tentulah adik saya menjawab, '..bagaimana nanti lengan bajunya akan basah!.'

Tetapi sungguh orang2 tua kami ini amat kuat adatnya. Adat berpaksikan agama Islam. Mereka tidak sekali bicara tentang hukum halal dan haram. Mereka tidak tahu akan hal itu. Subhanallah ! sungguh mereka amat tegas sekali.

' Aku tidak peduli lengan kamu basah! Lengan baju jangan disinsing.

' Habis tuk, kalau lengan basah camana?

Jawab nenek saya amat mudah, 'Biar basah!'

Terkenangkan dua hal yang tersebut, betapa selalu saya merasa akan kehebatan mereka. ' Biar mati anak, jangan mati adat' Adat yang mereka pegang itulah yang dinamakan Adat Temenggong. Adat yang berpaksikan agama Islam. Pegangan orang2 tua Melayu Johor. Bukan sebagaimana yg disangka orang, bahawa adat itu hanyalah adat bersireh junjung, bukan adat sanding-bersanding itu. Bahkan kebiasaan agama Islam yang warisi turun-temurun..

Maka, oleh hal yang demikian, fahamlah saya bahawa pepatah 'Biar mati anak jangan mati adat' itu bermaksud lebih jauh dari yang difahami oleh orang-orang sekarang ini. Siapa yang melanggar pantang larang agama bagi masyarakat Melayu yg beradat dengan adat Temenggong , maka mati lebih baik.

Adat pencuri, di potong tangannya. Adat penzina di sebat seratus kali, jika muhsan direjam mati. Adat agama jangan dilanggar. Adat Temenggong jangan dicabar. Adat berdiri atas nilai agama! 'Adat Temenggong- bukan pegang sebarang pegang, Genggam bara api biar sampai jadi arang.'

Dalam tulisan seringkas ini, moga2 tuan-tuan juga akan faham..'Biar mati anak jangan mati adat!' adalah satu ungkapan yang benar.


Sekian- Kiyai Reformis beradat dengan Adat Temenggong (The Original Version)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan