KENYATAAN MANAKAH YANG BENAR BAGI ANDA DI HARI INI ?

'Like' dan bagi komen..

Selasa, 17 Mei 2011

Pendapatan Isirumah RM 4 Ribu Sebulan


Emak ayah pergi bekerja.. anak kecil dihantar ke rumah jiran. Emak balik ke rumah jam 6 petang. Ayah tiba jam 7 malam. Semasa berumur di bawah 10-12 tahun, jiran yang tolong memelihara si anak itu tadi masih benar dapat memantau mereka. Bila naik sekolah menengah langkah semakin panjang seiring dengan akal yang panjang juga. Emak ayah bekerja belasan tahun , duit masih tak cukup juga. Masih terus mencari duit kononnya untuk anak-anak. Anak balik sekolah tengahari duduk makan minum dan menjadi remaja di rumah jiran. Umur baru 12 tahun. Kadang-kadang sudah pandai balik ke rumah terus. Masak maggi di rumah sendiri, buat makan tengahari..
Seorang anak awal remaja sedang mekar. Siapa akan menafikan fitrah manusia? Perasaan ingin memiliki dan dimiliki. Ia datang sendiri. Bahkan perasaan itu datang juga oleh tuntutan semasa dek pergaulan. Apakah aku ini seorang gadis yang competitif dalam pasaran semasa? Maka, datanglah seorang abang angkat menjadi pemangkin pemberi semangat, juga sebagai tanda dia sudah 'laku' dalam pasaran gadis2 remaja sebayanya.
Hari-hari yang berlalu tanpa 'sedar'? makan tengahari dengan abang angkat. Entah berjalan kaki, atau naik motor atau naik kereta. Emak ayah masih di opis bekerja mencari uang, ya dengan alasan konon untuk anak2 nya... tetapi anaknya di mana?
Kemudian.. terjadilah apa yang kita tahu akan terjadi. Anak ini telah rosak sejak umur mereka terlalu muda. 13-14 tahun. Badan mereka masih amat kuat, tenaga sedang di puncaknya. Apakah akan kita tanya anak-anak remaja ini, tidakkah mereka takut akan dosa? Tidak takutkah kepada Tuhan? Untuk apa pertanyaan itu? Anak-anak itu masih amat baik kerana mendiamkan diri, masih terasa berbuat salah dan dosa. Sedang semalam siapa yang peduli dia itu mengaji agama atau tidak, bersembahyang atau tidak? Untung mereka tidak menjawab, 'Tuhan itu siapa??'
Mengapa emak ayahnya mencari uang belasan tahun masih tidak cukup-cukup? Bilakah masanya mereka akan sentiasa bersama anak-anaknya? Hendak disalahkan usaha mencari uang, gaji ayah dicampur dengan gaji emak tidaklah sampai seribu ringgit!?. Itu kehidupan kolar biru di kampung. Kolar biru di bandar dapat gaji 2 ribu pun hampir-hampir tidak berguna juga! Itupun belum dibersihkan lagi. Aduhai.. teruknya bekerja di Malaysia ini.
Bagaimana hendak disalahkan ibubapa yang terpaksa mencari uang yuran sekolah, sewa rumah, makan pakai anak-anak? Bagaimana hendak disalahkan guru-guru? Bukan tugas guru memantau setiap murid hingga ke rumah mereka. Hendak disalahkan anak-anak remaja ini?? Apa yang mereka tahu????
Bila Anwar Ibrahim mengatakan bahawa PR akan memastikan pendapatan isirumah tidak kurang RM 4 ribu ringgit sebulan di Malaysia ini, mengapa tidak faham juga? Memang celaka jika yang tidak faham itu pihak parti pemerintah. Dan lebih kasihan lagi jika yang tidak mahu faham itu adalah ibubapa yang anak mereka telah menjadi bohsia di atas itu tadi !!! Sungguh Umngok berbangga dengan sokongan mereka... Ya Allah ya Tuhanku.. datangkan fungsi kepada otak-otak mereka ini.. jangan BODOH sangat.. Amiin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan