KENYATAAN MANAKAH YANG BENAR BAGI ANDA DI HARI INI ?

'Like' dan bagi komen..

Selasa, 20 Julai 2010

Jual Darah Untuk Belanja Anak Sekolah....



Pinjaman Riba telah pun ditukar istilahnya kepada Pembiayaan Peribadi..dengan sedikit tambahan istilah Arab ia telah pun menjadi 'halal'?.

Jika riba boleh dihalalkan dengan pelbagai istilah Arab melalui bank-bank Islam, hingga akhirnya surat-surat bank pun datang menjaja hadist Rasulullah " Jiwa seseorang muslim itu tergantung oleh sebab hutangnya......'

Maka, takutlah si miskin oleh tekanan nabi itu. Sedang pinjaman bank 'Islam' (yang ditukar dengan istilah - ' PEMBIAYAAN'), dari jumlah asal RM 10 ribu boleh mencecah bayaran balik sehingga RM 24 ribu !) hanya untuk tempoh 5 tahun. Islam kepala hotak mereka!.. Apa nak dikata, aku pun terlibat sama untuk 'dibiaya' oleh mereka.

Kemudian mereka menghalalkan pula pendermaan organ, konon akan menolong orang sakit yang memerlukan.

Jika derma organ boleh dihalalkan, mengapa mengambil keuntungan dari pendermaan atau penjualan organ diharamkan. Sebahagian besar ulama muta'akhirin banyak sekali bersidang dan berfatwa. Dalam 'kesamaran' yang tidak disedari oleh orang awam, hukum-hakam yang mereka keluarkan kerap berpihak kepada orang-orang kaya dan kapitalis. Seolah-olah neraka itu hanya untuk orang miskin sahaja. Baik neraka dunia mahupun neraka akhirat.

Mari kita lihat dari sudut pendermaan darah oleh orang awam kepada pihak hospital. Kononnya bank darah di hospital begitu kerap mengalami kekurangan bekalan darah.Maka kempen-kempen DERMA DARAH pun dilancarkan. Darah-darah ini disedut secara percuma.

Jika orang miskin hendak menjual darah mereka, maka cepat sekali mereka mengeluarkan hukum haram tanpa membuat sidang fatwa. Tetapi bila pemerintah meminta orang ramai menderma darah segera saja mereka menghalalkannya.

Darah itu mahal harganya. Entah berapa ratus ringgit bagi setiap kantung plastik. Pihak hospital melalak meminta rakyat menderma darah. Katanya hospital kekurangan darah. Tiada bantahan dari seorang ulama pun. Selepas menderma darah, dapatlah si miskin sebiji epal dan sebungkus nasi, konon telah membuat pahala kebajikan.

Apa yang menjadi persoalan bagi diri saya mengapa golongan ahli agama tidak mengharuskan penjualan darah ? Jika satu pain darah berharga RM 100 atau RM 200, tidakkah masalah hospital kekurangan darah akan selesai? Setiap hujung tahun berduyun-duyun orang miskin akan ke hospital menjual darah mereka untuk mendapatkan belanja anak sekolah. Dapatlah mereka membeli baju yang baru dan kasut yang baru untuk anak-anak mereka.

Kepada semua para alim ulama' saya ingin berseru..'Keluarkan fatwa mengharuskan penjualan darah - Orang miskin dapat duit - Bekalan darah di hospital akan cukup !!!

Justeru mengapa ulama mengharamkan hal ini. Salahkah jika saya menuduh kebanyakan ulama' hari ini kerjanya hanya 'memasukkan' orang miskin ke dalam neraka sahaja?

Timbul pula tandatanya di benak saya, apakah darah-darah rakyat hasil derma percuma di jual ke hospital-hospital swasta atau hospital pakar ? Dijual dengan harga yang mahal sekali? Ini kerana saya tidak pula mendengar hospital swasta mengalami masalah kekurangan darah, atau dengan begitu kerap masuk ke kampung, menyedut darah-darah orang kampung secara percuma. Apakah benar darah orang kampung ini dijual kepada mereka ? Jika benar, apa yang orang miskin dari kampung, yang menderma darah-darah mereka ini dapat ?

Apakah saya ketinggalan keretapi, hingga saya tidak tahu hukum menderma dan menjual darah ? Atau para ulama kita memang tidak mempedulikan hal itu ? Jika benar tentulah amat malang sekali bagi kita. Amat malang sekali nasib orang-orang miskin yang pemurah dengan darah mereka itu. Apakah hukumnya menjual darah sendiri ? Jika hukumnya harus, saya ingin memberitahu orang-orang miskin, lebih baik mereka menjual darah mereka dari mereka mendermakannya. Mereka akan dapat wang (tak kiralah wang itu bernama keuntungan atau saguhati- asalkan halal) Maklumlah seperti kata Datuk Nikah Kawin dalam filem Musang Berjanggut; 'hukum negeri ini saya yang bikin..!'

Atau jika hukum menjual darah sendiri itu dinisbah sebagai haram, bagaimana menderma darah boleh menjadi halal pula ? Maka, amat dikesali fatwa sebegini menjadi hujah golongan sosialis yang mengatakan para rahib dan ulama dibayar hanya untuk menguntungkan para pemodal dan orang-orang kaya. Benar-benar hukum hakam mereka itu hanya untuk memasukkan orang miskin ke dalam neraka sahaja..

Dalam hati yang tidak puas ini, saya masih mengharapkan sesuatu. Saya bukannya mahu apa yang kamu 'halalkan' itu kamu haramkan semula. Cuma 'berilah muka' kepada orang-orang miskin bila hendak mengeluarkan fatwa.

Nabi Muhammad saw ketika turunnya ayat perintah mengeluarkan zakat. Terus sahaja mewajibkan zakat. Orang kaya terperanjat dan merasa rugi sekali. Tanpa sebab dan alasan 'kukuh', wang dan hasil pertanian usaha mereka akan diambil sebahagiannya untuk orang miskin dan fakir. Apakah nabi peduli kepada orang-orang kaya tersebut? Nabi tidak peduli kepada mereka!

Orang yang berpaling tidak mahu membayar zakat sesudah nabi wafat. Akan diperangi oleh Saiyidina Abu Bakar ra. pula. Apakah Abu Bakar peduli kepada mereka? Abu Bakar tidak peduli pun kepada mereka itu. Orang kaya yang kikir adalah orang kaya yang biadap kepada Tuhannya.

Maka, apa jadi dengan kita semua? Mengapa fatwa-fatwa yang difahami seperti hal ini, hanya menyusahkan si miskin sahaja? Sepatutnya darah orang kaya itu yang diberikan percuma untuk orang miskin. Bukannya darah orang miskin yang mereka 'hisap' dengan upah sebiji epal sebagai saguhati diberikan kepada orang kaya yang banyak penyakit.(kononnya saguhati menderma darah 'hukum'nya HALAL!)

Saya ingin menyeru kepada pihak hospital, baik hospital kerajaan ataupun swasta, selepas dari hari ini, 'saguhati' dari pendermaan darah itu mestilah tidak kurang dari RM 100/ pain. Jika tidak saya akan sampaikan dengan seberapa terdaya saya kepada orang-orang miskin - ' jangan biarkan mereka mengexploitasi DARAH-DARAH kamu dengan SYURGA yang palsu..

'RM 100 Bagi Setiap Pain Darah' ok la kan..? Tak mahu boleh blah !!

Sekian,
'Kiyai Reformis Bersama Orang-Orang Mskin Yang Sihat Tetapi Kurus'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan