KENYATAAN MANAKAH YANG BENAR BAGI ANDA DI HARI INI ?

'Like' dan bagi komen..

Isnin, 5 Julai 2010

Ibubapa Kepada Isteri Yang Solehah..



Pernahkah tuan-tuan mendengar kisah seorang isteri yang taat kepada suaminya seperti kisah di bawah ini?

Di mana suatu ketika ada seorang ayah yang sedang sakit seperti akan mati. Maka disampaikanlah pesan kepada anak perempuannya yang tinggal berjauhan darinya akan berita itu. Tetapi si anak tidak dapat menziarahi ayahnya yang sakit itu kerana katanya suaminya sedang bepergian entah bila akan pulang.
Tidak lama kemudian ayahnya semakin nazak. Maka disampaikanlah kepada si anak tadi bahawa ayahnya sedang nazak , tidakkah kamu akan balik ke rumah ayahmu untuk menziarahinya. Maka di jawab oleh perempuan itu bahawa suaminya masih belum pulang dari bepergian... maka bagaimana harus dia meninggalkan rumahnya.

Tidak lama selepas itu maka matilah ayahnya. Dan disampaikan kepada perempuan itu bahawa ayahnya telah pergi mengadap Ilahi, jika ia ingin melihat jenazah arwah ayahnya buat kali yang terakhir tidakkah ia mahu pulang?. Maka, menangislah perempuan itu lantaran kesedihan tetapi ia tetap tidak dapat menghadirkan dirinya lantaran suaminya masih juga belum pulang ! Haruskah ia akan meninggalkan rumahnya?

Diberitakan kepada kita dalam riwayat tersebut lantaran ketaatan anaknya kepada suaminya maka telah diterima Allah akan ayahnya untuk dimasukkan ke syurga... Subhanallah. Begitulah kira-kira kisahnya ( saya harap pembetulan jika tuan-tuan tahu kisah ini melalui riwayat yang lebih sahih).

Saya percaya tuan-tuan pernah mendengar akan riwayat ini... cuma untuk sekian lama dalam hidup ini, saya tertanya-tanya, siapakah yang mengambil pelajaran dari kisah seperti ini????

Bagaimana agaknya jika ia berlaku kepada tuan-tuan?? Saya percaya tiada seorang pun dari kita akan menurut jejak perempuan tadi. Semuanya akan meninggalkan rumah tanpa izin suaminya kerana bagi mereka itu adalah hal yang amat penting bukan? Bahkan ia akan membuat jangkaan bahawa suaminya pasti akan memaafkannya kemudian.Biasanya begitulah... Bahkan jika berlaku kepada isteri saya pasti akan saya maafkan.

Untuk perhatian saudara dan saudari,peristiwa di atas itu adalah berkenaan urusan kematian! Bukannya hal balik ke kampung berhariraya, atau untuk kenduri doa selamat, atau hanya sekadar kenduri masak bubur putih bubur merah.. atau hanya balik ke kampung untuk melihat anak menakan tuan-tuan berkhatan atau potong jambul. Tetapi berapa ramaikah isteri yang menjadi derhaka kerana itu? Berapa ramaikah ibubapa yang terhalang dari ke syurga lantaran anaknya seorang isteri yang derhaka???

Berapa banyak kiriman-kiriman soal jawab agama yang 'mengomplen' suaminya yang tidak adil dalam urusam balik kampung berhariraya? Tidak puashati pada suaminya yang malas untuk hadir kenduri di rumah bapa mertua? Tidakkah mereka ini isteri yang derhaka?

Maka, ustaz dan ustazah yang menjawab persoalan ini pula biasanya dua kali lima! Memberi 'salah' pada suami tadi. Apa nak jadi pada ruangan soal jawab agama hari ini? Maka... sesatlah umat ini tiada bertemu dengan kebahagiaan rumahtangga akibat emosi orang sebegini. Siapakah yang akan mengambil pelajaran dari kisah di atas tadi. Untuk siapakah kisah, suatu pelajaran agamakah atau kisah konon-konon saja?

Saudara-saudari yang dikasihi... apakah si ayah yang nazak itu tidak rindu kepada anak perempuannya? Tentu ia rindu. Tidakkah si anak perempuannya rindu kepada si ayah ? Tentu sekali amat rindu. Apakah si ayah tadi tidak marah kepada perbuatan anaknya tidak mahu menziarahinya? Tidaklah diriwayatkan kepada kita akan kemarahannya itu. Tidakkah masyarakat marah kepada suaminya yang tidak mengizinkan isterinya keluar rumah semasa ketiadaannya? Mungkin marah dan mungkin tidak.

Seribu kali kemarahan dan kekecewaan si ayah lantaran perbuatan anak dan menantunya.. siapakah yang beruntung? Hidup ini hanya menurut keinginan agama dengan lurus. Suka atau tidak... ajaran agama yang sederhana itulah yang paling baik. Kekecewaan si ayah tadi tidak sekali-kali menjejaskan peluangnya untuk ke syurga apatah lagi jika ia redha kepada anaknya. Dia telah pun ke syurga. Didikan ayah kepada si anak agar menjadi isteri yang taat kepada suami itulah yang memasukkan dia ke dalam syurga. Walaupun akhirnya seolah-olah didikannya itu 'memakan' dirinya.

Masyarakat akan berkata betapa teruknya sikap si anak yang telah di didik dengan pengetahuan agama, si ayah sakit pun tidak di ziarahinya. Mungkin percakapan sebegitu akan mempengaruhi banyak orang bahkan mungkin mempengaruhi orang yang sedang sakit dan perlukan belaian. Tetapi, suka atau tidak dengan sikap anaknya, dia telah pun di masukkan ke syurga kerana melahirkan seorang anak perempuan yang solehah dan mendidiknya dengan ilmu yang betul.

Nasihat saya kepada semua perempuan muslimah... taatilah suamimu walaupun tidak disukai olah ibubapamu.. selagi dia tidak memukul dan mencederakan kamu, taatilah... Suamimu hanyalah lelaki biasa yang mungkin lemah agamanya dan banyak silapnya. Tetapi taatilah suamimu. Walaupun kamu dicerca oleh masyarakat. Kerana apa? Kerana yang masuk ke syurga esok bukanlah suami atau masyarakat yang jahil itu... tetapi kamu dan ibubapamu! Subhanallah!

Sekian
'Kiyai Reformis Bersama Orang Muda'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan