KENYATAAN MANAKAH YANG BENAR BAGI ANDA DI HARI INI ?

'Like' dan bagi komen..

Ahad, 18 Julai 2010

Remaja Kami..


Aku kasihan melihat org muda kian dipersukar untuk berkahwin. Hingga berzina, buang anak.. mereka jahil, tidak berilmu. Sedang perkahwinan itu satu fitrah. Di manakah pemimpin Islam, pemimpin politik, yg menaja segala kempen moral dan rumahtangga bahagia? Mengapa mereka tidak menaja kempen besar-besaran buat ibubapa agar memudahkan urusan perkahwinan anak-anak mereka?

Mereka lebih senang menaja kempen 'Jauhi Zina' kerana itu lebih cocok dengan nafsu sendiri dan lebih sedap didengar di telinga para ibubapa yang bertuhankan duit belanja yang tinggi. Tinggi melangit belajar agama, masihkah tidak tahu bahawa zina tidak boleh dicegah, melainkan dengan perkahwinan !

Aku lihat kebanyakan mereka cenderung mengambil pendekatan Barat yang kotor untuk menyelesaikan masalah ini. Jika ada anak remaja yang berumur 15-16 tahun hendak berkahwin, mereka kata terlalu muda. Sedang anak remaja Barat diusia tersebut sudahpun menjadi penzina dan pelacur.

Jika anak remaja hendak berkahwin, mereka di suruh belajar lagi. Itu penyelesaian cara Barat yg kotor. Bukan semua orang akan memasuki universiti. Bukan semua orang bijak belajar. JIka semua remaja ini bijak laksana sekalipun. universiti tidak cukup menampung setengah juta pelajar setiap tahun. Yang hendak berkahwin biarlah berkahwin.

Penyelesaian cara Barat tidak sesekali boleh diikut. Teori cantik tapi hasilnya sangat hina, kotor, kejam dan jijik. Mereka menjual berita bahawa orang Asia Barat (Arab) suka menikah-paksa anak kecil. Kita tidak menikahkan anak kecil. Kita menikahkan anak remaja. Yang telah pun berkeinginan terhadap seks. Itukan kerja yg mulia.

Dalam masa yg sama Barat menaja segala bentuk kelucahan di Dunia Ketiga. Bila remaja kita buang anak mereka kata Islam tidak betul.

Sekali lagi saya ingin bertanya, di mana ulama Islam, di mana ahli politik, di mana ibubapa dalam masalah ini. Jangan salahkan orang muda dan remaja saja. Apa yg mereka tahu? Mereka juga ingin menikmatinya, tetapi mereka tidak cukup duit untuk belanja kahwin yang mahal. Mereka takut hendak melalui proses kursus dan temuduga yang yang berbagai peringkat, sedang mereka jahil agama Islam. Kejahilan yang mereka pusakakan daripada ibubapa mereka.

Siapakah pula yang men'jahil'kan ibubapa mereka? Datuk nenek mereka? para ustaz? atau ahli politik? Kita selesaikan saja masalah ini dengan mudah: Laksanakan Kempen Permurahkan Belanja Perkahwinan dan Permudahkan Urusan Perkahwinan.

Ahli politik kita tinggalkan ke tepi, mereka pun jahil agama, bahkan ramai yg suka menaja penzinaan. Mereka macam Barat, cakap macam hendak selesai masalah, tapi hasilnya sangat hina, kotor, kejam dan jijik. Tapi bagaimana dengan ibubapa dan para ustaz?

Apakah mereka lebih suka anak mereka berzina dari berkahwin muda? Malu jika anak berumur 15 tahun berkahwin, tapi tak malu anak berzina. Sebab berzina orang tak nampak? Betul2 mereka ibubapa yang celaka.

Para ulama dan ustaz ustazah? Kamu hendak melayan selera ibubapa yang semacam ini? Atau kalian juga adalah ibubapa yang seperti mereka? Tunjukkanlah contoh yang baik. Kahwinkanlah anak-anak kamu dengan murah dan mudah. Kelak menjadi contoh orang kebanyakan. Atau kalian pun tak kisah dengan penzinaan anak-anak remaja kamu asalkan tidak mengandung? Benar2 kamu ustaz-ustaz yang celaka.

Kalian juga ingin berpesta gilang gemilang mengundang Dato'-dato dan Datin-datin?
Jika begitu... duduklah kamu di situ. Berfatwa tentang rokok dan kentut saja...

Ampunkan aku ya ALLAH, engkau peliharalah kemaluan dan maruah anak-anakku dan zuriat keturunanku... datangkanlah kepada remaja-remaja kami, seorang ulama yang akan membela mereka. Amin.

Sekian.
'Kiyai Reformis Bersama Orang Muda'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan